• darkblurbg

Wat te doen tegen stress? Loop het eruit

In deze blog ga ik in op wat te doen tegen stress. De term stress gebruik ik als voorbeeld. Je kunt in plaats van stress ook onder andere termen zoals spanning, vermoeidheid, hyperventilatie, concentratieproblemen en hoofdpijn gebruiken.

Ik zoom hierbij in op de energetische kant van Beweging (specifiek Hardlopen) en waarom dit goed voor je is om onder andere klachten zoals stress te verminderen. Daarnaast geef ik je praktische tips hoe hardlopen een gezonde aanvulling op jouw mentale en fysieke gezondheid kan zijn.

Wat te doen tegen stress? Mijn hoofd loopt over!

We herkennen het waarschijnlijk allemaal: veel gedachten die door je hoofd heen malen, keuzes die gemaakt moeten worden, takenlijstjes die afgehandeld moeten worden. En dit ervaren we veelal iedere dag: voor ons werk, onze studie en het huishouden thuis.

Soms wordt het zo druk in ons hoofd dat we hier fysiek en mentaal hinder van ondervinden. We ervaren dan bijvoorbeeld hoofdpijn, stress, spanning, vermoeidheid, hyperventilatie of problemen met onze concentratie. En nog eens los van of we een druk leven leiden of niet kan je depressieve gevoelens hebben die van invloed zijn op hoe je jouw dag ervaart.

Naast het reguliere aanbod zijn er tegenwoordig tal van andere mogelijkheden, zoals ademhalingsoefeningen, ontspanningsmassage, Reiki, holistic pulsing en ze dragen ieder op hun eigen wijze bij om meer rust en ontspanning in jouw lichaam en geest te creëeren. Ik ben zeker fan te noemen van genoemde behandelvormen en die helpen mijzelf en de cliënten die ik er behandelingen mee geef in hun leven.

Hardlopen als therapie voor stress

Een andere, eigenlijk heel simpele, vorm waarmee je zelf positief bijdraagt aan je eigen mentale en fysieke gezondheid is hardlopen.

Het internet staat vol met informatie wat te doen tegen stress en die de biologische en cognitieve voordelen van hardlopen benoemd. Zo kan je er vinden dat hardlopen onder andere er voor zorgt dat jouw lichaam endorfinen (een geluksstofje) aanmaakt en dat dit stofje helpt mede jouw stress-niveau te verlagen. Ook kan je daar vinden dat jouw hersenen beter gaan functioneren en dat het een fijne manier is om jouw gedachten te ordenen en helderheid te creëeren.

Naast de biologische voordelen zijn er ook andere voordelen die hardlopen met zich meebrengt en die lang niet bij iedereen bekend zijn. Want naast dat ieder van ons bestaat uit een biologisch fysiek lichaam, waar onze organen het eten en drinken dat wij consumeren verteren, bestaat wij ook uit een energetisch lichaam waar diezelfde organen emoties zoals angst, verdriet en woede verteren.

Hoe gaat dit verteren van emoties in zijn werk?

We krijgen gedurende ons leven te maken met een verscheidenheid aan situaties. Die situaties maken emoties bij ons waar ieder van ons  Lang niet altijd weten we hoe om te gaan met die emoties. Emoties kan je zien als een verhuisdoos vol met energie. Als je de verhuisdoos niet goed leeg maakt en ergens op zolder laat staan, dan blijft die doos er net zolang staan tot de volgende keer dat je ‘m tegenkomt en besluit om ‘m alsnog wel op te ruimen. En dat is eigenlijk ook wat er in ons lichaam gebeurt; we slaan de emoties die we niet volledig verwerkt hebben op en deze ‘pakketjes energie’ blijven ergens in ons lichaam geparkeerd staan.

Hardloop je eigen ‘shit’ er uit

Naar mate de jaren verstrijken kunnen deze verhuisdozen zich opstapelen totdat je er niet langer omheen kan. We ervaren dit biologisch gezien als fysiek en mentaal ongemak, omdat ergens in je lichaam die energie zich opgehoopt heeft en de boel blokkeert of vast heeft gezet. Fysiek kunnen we dat onder andere ervaren als spanning, stress of verkrampheid en we vragen ons af hoe wat te doen tegen stress? Het is tijd om de opgehoopte energie in die dozen op te ruimen en in beweging te komen. Letterlijk en figuurlijk.   

Op het goed en volledig verteren van de energie die in die verhuisdozen zit zijn meerdere dingen van invloed. Er zijn meerdere manieren om hiermee aan de slag te gaan en die elkaar versterken, voor nu focussen we ons op het aspect lichaamsbeweging.  Door het hardlopen komt jouw energetisch syteem waar al jouw organen deel van uitmaken meer in beweging.

Zie je lichaam maar als een stemvork die bij iedere voetlanding tijdens het hardlopen resoneert door je gehele lichaam. Die resonatie zorgt er voor dat stukje bij beetje de vastzittende energie in die verhuisdozen loskomen.

Jouw organen pikken die losgekomen energie vervolgens op en gaan er mee aan de slag om ze te verteren. Het energetisch lichaam draagt hiermee bij aan het verteren en afvoeren van afvalstoffen (emoties, energie, stress) die jouw lichaam niet meer nodig heeft. Vanuit de Oosterse geneeswijzen.

Biologisch gezien komen jouw afvalstoffen terecht in jouw darmen en (bij)nieren. En als je van visualiseren houdt; in essentie kan je stellen dat jij onder andere je eigen angst, verdriet en woede uitpoept en plast. Denk daar maar eens aan de volgende keer dat je op de pot zit J

Is hardlopen DE oplossing voor mijn situatie?

Hardlopen draagt zeker bij aan een mentaal en fysiek gezonder lichaam. Je zult zowel de biologische als de energetische voordelen hiervan gaan ervaren. Dit gaat niet ineens; een blijvend resultaat vraagt blijvende aandacht en inspanning van jouzelf. En zo is het eigenlijk met alles; als je echt iets wilt, geef het jouw aandacht, iedere dag weer.

En onthoud; hoe langzaam je misschien ook gaat, je gaat altijd nog een stuk sneller dan degene die op de bank stil zit.

Hardloop tips

Ik geef je graag enkele tips waarmee jij jouw hardloop therapie van start kan laten gaan en langdurig gezond plezier kan blijven hebben hiervan.

  • Vergeet niet voor het hardlopen een warming up te doen. Je helpt hiermee jouw lichaam rustig warm te draaien en te wennen aan de inspanning die volgt.
  • Begin met een (zeer) rustig looptempo. Laat je lichaam wennen aan deze vorm van inspanning. Je hoeft niet meteen het gaspedaal volledig in te drukken. Dit wil nog weleens gebeuren als je met iemand gaan samenlopen die sneller is dan jij. Houd je eigen tempo aan.
  • Zorg s.v.p. voor goede hardloopschoenen. We hebben niet allemaal dezelfde voeten en iedere voet vraagt dus om een andere vorm van ondersteuning. En nee, hardlopen op je gympies is geen strak plan. Laat je adviseren bij een specialist in hardloopschoenen.
  • Plan het hardlopen in jouw agenda, zodat je het niet laat versloffen. Wanneer je twee maal per week gaat hardlopen met rustdagen daartussen heb je tussendoor voldoende rust om te herstellen.
  • Gebruik een goed hardloop opbouwschema, zodat je heel rustig opbouwt. Anders heb je zelf snel de neiging om de lat zo hoog en zo ver te leggen dat het haast niet anders kan dat je binnen enkele weken een blessure er aan overhoud. Pluk s.v.p. niet zomaar een schema van internet, want ervaring leert dat dit lang niet altijd past bij jouw niveau. Kijk hier dus goed naar en laat je adviseren door een fysiotherapeut of hardlooptrainer.
  • Ja, het is waar; je zult altijd een excuus vinden om niet te gaan, dus stop met het accepteren van een excuus en ga alsnog. Voel maar hoe goed jij je voelt na afloop zodra je bent wezen hardlopen.
  • Start met deel te nemen bij een hardloopgroepje. De trainer kan je veel tips geven met betrekking tot houding, voetafzet, looptechniek, etc. Tijdens de trainingen kan die je feedback en aandachtspunten geven en voorkom je blessures. En als je het dan niet leuk vindt om in een groep te lopen kan je daarna altijd individueel verder.
  • Vier elke keer dat je bent wezen hardlopen door tijdens of na afloop een selfie te maken. Hoe vaker je gaat, hoe meer foto’s je hebt. Het zijn overwinningen die je viert, iedere keer weer en die je helpen om ook de volgende keer weer er voor te gaan.

   

Zelf beoefen ik sinds jaren hardlopen waarbij ik uit ervaring voel hoe fijn het is dat ik kan gaan hardlopen wanneer ik wil. En ik bepaal zelf welke afstand ik loop, hoe snel ik loop, etc. Op dat moment is het alleen nog ik en de natuur waarin ik loop. Het brengt mij rust en het laadt mijn batterij op. En ik wens jou hetzelfde toe, dus ga er lekker op uit!